Bimbingan Kelompok (Games)

LAPORAN KEGIATAN LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK
GAME SEBAGAI TEKNIK BIMBINGAN KELOMPOK

A.    Nama Kegiatan                                  : Pembentukan dinamika kelompok
        dengan Permainan Teka-Teki

B.     Rasional                                              :
Melatih kecepatan berpikir peserta didik dapat dilakukan bila individu mau belajar atau berimajinasi serta bekerjasama memaksimalkan kemampuan yang ada.

C.    Tujuan                                                :
1.      Peserta didik dapat berkomunikasi secara efektif dengan segala keterbatasan yang ada sehingga mampu mencapai tujuan.
2.      Kekompakan kelompok
3.      Menyelesaikan ide/kreativitas dalam menyusun persoalan-persoalan yang ada
4.      Melatih kecepatan dan ketepatan berfikir/imajinasi bersama-sama.


D.    Obyek Sasaran                                   : Kerjasama Peserta didik

E.     Subyek Layanan                                : Siswa kelas VIIA1 & VIIA7


F.     Pelaksana Layanan                            : Konselor sekolah/Guru pembimbing
 sebagai fasilitator.

G.    Sumber-sumber yang terlibat           : Peserta didik sebagai pengamat

H.    Alat dan Bahan                                  :
1.      Sedotan
2.      Polpen
3.      Kertas
4.      Stic
I.       Skenario teknik/Tahapan pelaksanaan :
1.      Durasi : 20-25 menit
a.       Persiapan         : 5   menit
b.      Pelaksanaan     : 10 menit
c.       Refleksi           : 5   menit
d.      Evaluasi           : 5   menit

2.      Yang harus dilakukan fasilitator :
a.       Membentuk kelompok jumlah anggota tiap-tiap kelompok 5 orang, Pembentukan kelompok dengan cara membagikan sedotan berwarna-warni  yang telah dipotong-potong, selanjutnya berkelompok sesuai dengan jenis apa yang mereka dapatkan.

b.      Membacakan atuaran permainan sebagai berikut :
1.      Peserta diminta membentuk kelompok berjumlah 5 orang
2.      Setiap orang dalam kelompok itu akan membentuk lingkaran.
3.       Tugas peserta adalah erdiskusi dan konsentrasi mencari jawaban-jawaban dari teka-teki yang ada dikertas bersama-sama.
4.      Peserta hanya di beri waktu 10 menit untuk mengerjakannya.
5.      Setelah selesai, Praktikan member makna dan mengevaluasi game yang diadakan.

J.      Proses Pelayanan
Hari/Tanggal               : Jum’at, 19 Agustus 2011
Jam                                          : 9:40-10:30
Tempat                        : Ruang Bimbingan kelompok



Tahap Kegiatan:
Melatih Kecepatan Berfikir
Kemahiran Berfikir
             Secara umumnya pemikiran adalah satu proses yang melipatkan pengolahan mental tertentu yang bertindak dalam minda seseorang dengan tujuan menyelesaikan masalah dan atau keputusan. Proses pemikiran adalah operasi-operasi yang berlaku dalam mental individu. Dimana proses pembentukan konsep atau prinsip. Proses pemahaman, penyelesaian masalah dan membuata keputusan memerlukan operasi mental individu yang kreatif.
Proses Kognitif (Berfikir)
Kemahiran kognitif, keupayaan ia berfikir, membuat keputusan, pemikiran kritis, pemikiran kreatif , kemahiran ramalan.
Dalam rajah di atas menunjukkan, apabila timbul sesuatu soal dan kita ingin mencari jawaban. Sebenarnya kita sedang mengalami proses berfikir.Untuk mencari jawaban kita menggunakan segala aspek yang terdapat dalam kotak minda kita yaitu:
Ø  Mahir dalam menyatakan sesuatu kenyataan dengan jelas
Ø  Kemahiran mencari jawaban untuk mencari sesuatu persoalan
Ø  Senantiasa mencari maklumat dengan menggunakan bahan-bahan rujukan
Ø  Mengambil semua perkara dalam  sesuatu situasi
Ø  Menumpukan kepada bebrapa isi-isi penting
Ø  Mencari pilihan-pilihan atau alternatif lain jika ada
Ø  Fikiran terbuka
Ø  Sensitif kepada pemikiran tindak-tanduk orang lain
Tujuan:
1.      Belajar Kelompok
Karena belajar kelompok merupakan kegiatan belajar yang menyenangkan. Dengan adanya teman, acara belajar kamu jadi lebih semangat dan bisa sama-sama mencari jawaban dari soal yang paling sulit sekalipun.
  1. Kekompakan kelompok
  2. Menyelesaikan ide/kreativitas dalam menyusun persoalan-persoalan yang ada
  3. Melatih kecepatan dan ketepatan berfikir/imajinasi bersama-sama.
Sumber:
KEMAHIRAN BERFIKIR DALAM KONTEKS BIMBINGAN DAN
KAUNSELING
Kursus Asas Bimbingan dan Kaunseling Rakan Sekerja
PTJ SUMBER MANUSIA,
PUSAT PERUBATAN UNIVERSITI MALAYA.
DEFINISI PEMIKIRAN DAN BERFIKIR
Pemikiran (thinking) telah mula dikaji sejak zaman Plato dan Aristotle. Sebagaimana Aristotle mengatakan bahawa manusia mempunyai banyak persamaan dengan haiwan. Ciri yang membezakan manusia daripada haiwan lain ialah rasionaliti, iaitu keupayaan berfikir. Pada abad ke sembilan belas, pemikiran difinisikan sebagai satu rangkaian idea yang berasosiasi. Difinisi ini dapat menerangkan beberapa jenis pemikiran, tapi tidak semua. Dewey, 1921, mengemukakan tesis bahawa aktiviti berfikir ialah daya usaha reorganisasi pengalaman dan tingkah laku yang dilaksanakan secara sengaja.
Definisi pemikiran yang paling berpengaruh hingga hari ini ialah oleh Dewey, 1933, dimana beliau melihat pemikiran sebagai perilaku menyelesaikan masalah. Konsep Dewey tentang pemikiran menekankan kemungkinan manusia mula berfikir sebagai daya usaha untuk menyesuaikan diri kepada persekitaan yang sukar.
Menurut Mayer pula, pemikiran melibatkan pengelolaan operasi-operasi mental tertentu yang berlaku dalam minda atau sistem kognitif seseorang yang bertujuan untuk menyelesai masalah. Fraenkel pula berkata, pemikiran adalah pembentukan ide-ide, pembentukan semula pengalaman dan penyusunan maklumat-maklumat dalam bentuk tertentu. Menurut Chaffee pula, pemikiran merupakan proses luar biasa yang digunakan dalam membuat keputusan dan menyelesai maalah. Pemikiran manusia telah berkembang sebagai alat untuk mengawal dan menguasai persekitaran yang sukar. Konsep beliau itu menyebabkan pakar-pakar psikologi memberi tekanan yang berlebihan kepada pemikiran adaptif dan praktikal. Eksperimen- eksperimen yang mereka buat sentiasa melibatkan para subjek yang berfikir dengan berhempas pulas.
Tujuan berfikir adalah untuk mengumpul maklumat dan mengunakannya sebaik mungkin. Oleh sebab cara minda bekerja untuk menghasilkan corak-corak konsep yang ditetapkan kita tidak dapat menggunakan sepenuhnya maklumat baru, melainkan dengan mengubahsuai corak- corak pemikiran lama dan mengemaskinikannya. Proses pemikiran berlaku ketika penumpuan daya usaha untuk mencapai sesuatu kesimpulan atau menyelesaikan masalah berkenaan perkara-perkara tertentu untuk mendapat kesimpulan, usaha itu mengguna fakulti kognitif untuk melaksanakannya tanpa dipengaruhi oleh emosi. Terdapat tiga jenis dalam proses kemahiran berfikir ini, diantara ketiga-tiga kemahiran ini tujuan utamanya adalah menuju ke arah membuat keputusan dan menyelesai masalah. Dalam pengajaran ketiga-tiga kategori dibawah ini harus kita lihat secara menyeluruh.
1. Kemahiran berfikir secara kreatif.
2. Kemahiran berfikir secara kritis.
3. Kemahiran befikir secara analisis.
PROSES PEMIKIRAN
Nenurut The Dictionary of Psychology (1978), proses ditakrifkan sebagai urutan peristiwa yang berperingkat dan pada setiap peringkat itu terdapat perubahan. Penyelesaian masalah dan membuat keputusan dianggap sebagai proses pemikiran kerana ia mengikut langkah-langkah tertentu. Semua pemikiran ditujukan ke arah menyelesai sesuatu masalah atau memutuskan sesuatu atau kedua-duanya sekali.
PTJ Sumber Manusia
Pusat Perubatan Universiti Malaya
1








Tulislah nama-nama kelompok:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
A.    Disediakan 1 buah permainan
B.     Ada10 nama-nama Hewan kedalam kotak yang disediakan
C.     Lengkapi huruf  yang belum beraturan dalam kotak di atas agar menjadi nama-nama hewan
D.  Dalam kotak di atas dari berbagai populasi hewan, hewan laut , hewan darat, hewan air tawar.
K







L

N


L


A

A


I
I






B



T




N




A





Keterangan:
1.      Mendatar (
2.      Menurun
3.      Menurun
4.      Mendatar
5.      Mendatar
6.      Mendatar
7.      Mendatar
8.      Menurun
9.      Mendatar
10.  Menurun


1.      Urutkan angka dari yang terkecil sampai yang terbesar dibawah ini:
1
3
6
10
15
20
25
46
39
40
2
5
9
14
19
24
29
34
35
44
4
8
13
18
23
28
33
43
48
47
7
12
17
22
27
32
37
30
42
45
11
16
21
26
31
36
41
50
49
38

2.       


































































Tahap Akhir:
Evaluasi
1.      Jelaskan secara umum yang dimaksud dengan proses berpikir...?
2.      Sebutkan apa tujuan permainan yang telah anda kerjakan..?
3.      Sebutkan contoh proses berpikir...?

Tanggapan siswa:

Kelompok 1
1.      Proses berfikir ialah proses mengamati sesuatu
2.      Ikut Ujian, Belajar


Kelompok 2
1.      Proses berfikir adalah suatu proses dimana kita untuk menfokuskan pada satu titik.
2.      Tujuan: Kreasi, Berfikir
3.      Belajar

Kelompok 3
1.      Berfikir proses menghasilakan sesuatu untuk mendapatkan sebuah tujuan
2.      Strategi, Kekompakan
3.      Memecahkan sebuah persoalan




Comments

Popular posts from this blog

Lirik lagu Cilacap Bercahaya

ASESMEN DIAGNOSTIK P5 - KEARIFAN LOKAL

Sosialaisasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila